လူသားတို႔ သမိုင္းအစမွစ၍ တစ္ေျဖးေျဖးတိုးတက္လာခဲ႔ေသာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင္႔အတူ တစ္ဦးနွင္႔တစ္ဦး ဆက္သြယ္ရလြယ္ကူေစရန္အတြက္ စကား ၊ စာ မ်ားကို တီထြင္အသံုးျပဳ
ခဲဲ႔ႀကသည္ ။ေရေျမရာသီဥတု ပတ္၀န္းက်င္အေနအထား ႏွင္႔ စုဖြဲေနထိုင္မႈ ႏွင္႔ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား အရ နိင္ငံမ်ား ၊လူမ်ိဳးစု မ်ားဟူ၍ နီးီစပ္ရာနီးစပ္ရာ အစုအဖြဲ ႕ လိုက္ သီးျခားျဖစ္တည္ၾကရင္း အသံုးျပဳေသာ ဘာသာစကားမ်ားလည္း ကြဲျပားျခားနားလာခဲ႔ၾကေလေတာ႔သည္ ။
ဘာသာစကားတို႔သည္ ထိုဘာသာစကားကို အသံုးျပဳေသာသူတို႔၏ စိတ္ေနသေဘာထား ၊
ရွင္သန္မႈ ပတ္၀န္းက်င္ပံုစံ ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင္႔အတန္းတို႔အား ညႊန္ျပေနေႀကာင္းေတြ႕ ရွ္ိရသည္ ။ ထိုဘာသာစကားမ်ားထဲမွ ( ဗ်ည္း (၃၃) လံုးကို အေျချပဳကာေျပာဆိုရသည္႕
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာနိုင္ငံသား အမ်ားစု အသံုးျပဳေသာ ျမန္မာစကားကိုေလ႔လာရာတြင္ သမရိုးးက်ျဖစ္ျခင္း၊ သမရိုးက် မျဖစ္ျခင္း ဟူေသာ ဆန္႕က်င္ဘက္ပံုစံမ်ား ဆိုရွုိးစကားမ်ား ၊ စကားပံုမ်ား၊ အလကၤာမ်ား၊စကားထာမ်ား ၊ ဘန္းစကားမ်ားဟူေသာ ဖြဲ႔တည္မႈမ်ားစြာျဖင္႔ စိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းလွေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိရေပသည္ ။
ေရွးျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေနာင္လာေနာင္သားတုိ႔ သိရွိဖြယ္ ေကာင္းသည္႔ အခ်က္မ်ားကို မွတ္ မိလြယ္ေစရန္ရည္ရြယ္ျပီး ေျပာဆိုဆံုးမလိုေသာ စကားလံုးမ်ားကို
က်စ္လစ္သိပ္သည္းေစရန္ႏွင္႔ မွတ္သားရလြယ္ကူေစရန္ရည္ရြယ္ေျပာဆုိခဲ႔ရာမွ အစျပဳ
၍ ဆိုရိုးစကားမ်ား ႏွင္႔ စကားပံုမ်ားေပၚေပါက္လာခဲ႔ေပသည္ ။
ဆို႐ိုးစကား ဟူသည္ အစဥ္အလာေျပာဆိုခဲ့ၾကေသာ မွတ္သားဖြယ္ရာ စကားျဖစ္သည္။ ဆို႐ိုးစကားသည္ ဥပမာခိုင္းႏႈိင္းျခင္း မဟုတ္ပဲ ေျပာလိုသည့္စကားႏွင့္ ေျပာထြက္မည့္စကားလံုးမွာ ကာရံနေဘ ညီစြာေျပာဆိုျခင္း ႏွင့္ ေရွးအစဥ္အလာက ေျပာဆိုခဲ့ၾကေသာ စကားမ်ားကို သံုးစြဲျခင္းျဖစ္သည္။ ဆိုရိုးစကားမ်ားထဲမွဥပမာအားျဖင္႔
" ျမင္းမွာ အုန္းခြံ ၊ ကၽြန္မွာကုလား ၊ ဓားမွာမိုးႀကိဳး " ဟူေသာစကားကို ေလ႕လာၾကည္႔ပါက
ျမင္းတကာ႕ ျမင္းထဲတြင္ အုန္းခြံေရာင္ရွိေသာ ျမင္း ၊ တပည္႔လက္သားမ်ားေမြးျမဴ မည္ဆိုပါက
ကုလားလူမ်ိဳး၊ ဓားတကာ႔ဓားထဲတြင္ မိုးႀကိဳးဓား သည္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္ဟူ၍ မွတ္သားသိရွိနိင္သည္ ။
စကားပံု ဟူသည္ လူအမ်ား ဆင္ျခင္မွတ္သားဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ စံၿပဳပံုခိုင္းအသံုးၿပဳေလ့ရွိေသာ ထိေရာက္ က်စ္လ်စ္သည့္ စကားရပ္ျဖစ္သည္။ စကားပံုသည္ မိမိေျပာလိုေသာ အေၾကာင္းအရာကို ပညာသားပါပါျဖင့္ တျခားေသာ အရာကို ဥပမာႏႈိင္းယွဥ္၍ ထိထိေရာက္ေရာက္ေျပာဆိုျခင္းျဖစ္သည္။
ဥပမာအားျဖင္႔ - ဆင္စြယ္မွန္ပိုးမစား ဟူစကားပံု သည္ အရည္အခ်င္းစစ္မွန္ကန္သည္ဆိုပါက မည္သည္႔စမ္းသပ္မႈမ်ိဳးကို မဆို ခံနိုင္ရည္ရွိသည္ဟူ၍
ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္ ။ စကားပံုမ်ားတြင္ ပညာေပးစကားပံု ၊ရိုးရာစကားပံု ၊ တိုင္းရင္းသားစကားပံု ၊ဘန္းစကား စကားပံု ဟူ၍ အမ်ိဳးအစားစံုလင္စြာေတြ႕ ရွိရသည္၊၊စကာားပံဳမ်ားကို ေလ႔လာျဖင္းျဖင္႔ ျမန္မာစကားေျပာဆိုရာ ၌စကားလံုးအသံုးအႏႈန္းက်စ္လစ္စြာေျပာဆို ၍ရနိုင္ေၾကာင္းသိရွိနုိင္ေပသည္ ။
တိုင္းရင္းသားရိုးရာစကားပံုမ်ားထဲမွ အင္းသားစကားပံုတစ္ခုျဖစ္ေသာ ( အင္းလယ္ေရာက္မွ
ဆန္ေခ်းေတာင္း )ဆိုေသာစကားပံုသည္ အင္းေလးကန္အတြင္းေနထိုင္ၾကေသာ အင္းသားမ်ား၏ စရိုက္သဘာ၀ကို တစ္စိတ္တစ္ေဒသ ေဖၚထုတ္ျပသေနေပသည္။
ဘန္းစကားဆိုသည္မွာ အခ်ဴပ္အားျဖင့္ ျပည္သူလူထုအမ်ား၏ အသိဉာဏ္မွ ထုတ္လုပ္၍ မရွိေသးေသာစကားသစ္အျဖစ္ ေဖာ္ထုတ္တီထြင္သံုးစြဲၾကေသာ ေခတ္ေပၚစကားမ်ားျဖစ္ေပသည္။
ဘန္းစကားသည္ အၿမဲတေစအားျဖင့္ ထင္ရာကို စြဲဆိုသံုးႏႈန္းထားသည့္ ပရမ္းပတာ စကားမ်ားခ်ည္းသာ မဟုတ္ေပ။ ေခတ္ကာလတြင္ အဓိပၸာယ္မရွိ ဆြဲစပ္ကာ၊ ရွိၿပီးစကားလံုးကို ပယ္ရွား၍ သံုးႏႈန္းအစားသြင္းေသာ စကားမ်ဳိးမွာလည္းၾကာရွည္ခံမည္မဟုတ္ေပ။ အမ်ားအားျဖင့္ ႏႈတ္တြင္လာခဲ့ေသာ ဘန္းစကားမ်ားသည္ ႏႈတ္မွတစ္ဆင့္ စာေပေပၚတြင္လည္း စြဲ၀င္တြင္က်ယ္လာတတ္ေပသည္။
ဘန္းစကားတို႕သည္ လူပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးတည္း၏ ႀကံစည္တီထြင္ျခင္းမွ်လည္း မဟုတ္ေပ။ လူေပါင္းမ်ားစြာတို႕၏ အနည္းငယ္ တင္စားသံုးႏႈန္းခ်က္မ်ားျဖစ္၍ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာမည္ဆိုပါက စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာမ်ား ေတြ႕ရွိႏိုင္၏။
ဘန္းစကား ဟူသည္ အခ်ည္းအႏီွးမဟုတ္ေပ။ လူမ်ဳိး၏ ယဥ္ေက်းမႈေနာက္ခံကားႏွင့္ စ႐ိုက္သြင္ျပင္ကိုလည္းေကာင္း စကားေျပာအတတ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဥပမာ ဥပစာ သံုးစြဲပံုသေဘာကိုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပလ်က္ရွိေနပါသည္။ ဥပမာဆိုရေသာ္ အခ်င္းခ်င္း မသင့္မျမတ္ျဖစ္ၾကၿပီး ရန္ဖက္ျဖစ္ၾကသည္ကို ဓမၼာေသာက ျဖစ္ၾကသည္ဟု သံုးႏႈန္းၾကသည္။
အဓိပၸါယ္မွာ- ေဗဒင္ကိန္းမ်ားတြင္ လူအခ်င္းခ်င္း ေန႕နံအလိုက္ မိတ္ဖက္ရန္ဖက္ ေရြးစစ္ရာတြင္ မသင့္မျမတ္ေသာ ရန္ဖက္ ေန႕နံခ်င္းကို အလြယ္သိမွန္ေစရန္ "ဓမၼာ၊ ေသာက၊ အင္း၀၊ ရာဇာ၊ အိမ္ေထာင္ဖက္ အသက္မရွည္ရာ" ဟူေသာ လကၤာအရ မွတ္ထားခဲ့ၾကေလသည္။ ဓမၼာအရ စေနႏွင့္ ၾကာသပေတး၊ ေသာကအရ ေသာၾကာႏွင့္ တနလာၤ စသည္တို႕မွာ ရန္ဖက္ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသေဘာကို ယူ၍ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး မသင့္ျမတ္သည္ကို ထိုလကၤာပုဒ္ျဖင့္ ဓမၼာေသာကျဖစ္သည္ဟု သံုးႏႈန္းၾကသည္။
ျမန္မာတို႕ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုေနၾကေသာ စကားမ်ားတြင္ တိမ္ၿမဳပ္၊ တိမ္ေကာလာခဲ့ေသာ ေရွးသံုး ေပါရဏ စကားမ်ားပါရွိသကဲ့သို႕ အသစ္အသစ္ တိုး၀င္ေနေသာ ေခတ္ေပၚစကားမ်ားကလည္း တစ္ပိုင္း တစ္က႑ ျဖစ္တည္ေနခဲ့ေပသည္။ အသစ္ ၀င္လာေသာ စကားမ်ားပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုသို႕ အသစ္၀င္လာေသာ စကားမ်ားအနက္ အေၾကာင့္သင့္ရာ ေခၚတြင္ေသာ ဘန္းစကားမ်ားလည္း ပါ၀င္လာခဲ့ေလသည္။ ဘန္းစကားဆိုေသာ္လည္း ဘန္းစကားအမ်ဳိးမ်ုိးရွိသည္။ ဘန္းစကားမ်ားတြင္ -
စကား၀ွက္ ဘန္းစကား ။ ဇာတ္သဘင္တို႕တြင္ အျခားလူမ်ား မသိေစရန္ အခ်င္းခ်င္းသာ သိေစေသာ အမွတ္အသား၊ စကား၀ွက္တို႕ျဖင့္ ေျပာဆိုၾကရာမွ အျခားသူမ်ားကပါ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုလာခဲ့ေသာ ဘန္းစကားမ်ဳိးလည္း ရွိေပသည္။
ပံုစံအားျဖင့္ -----
- (ေငြ) → ေရ
- (ထမင္း) → ပုန္း
- (လက္ဖက္ရည္) → ေဒါင္
စသည္ျဖစ္ေလသည္။ ထိုစကားလံုးတြင္အဘယ္ေၾကာင့္ ဤသို႕စြဲေခၚသည္ကို သိရွိႏိုင္သည္လည္းရွိ၍အသိခက္သည္လည္းရွိေလသည္။
အဆြယ္ ဘန္းစကား ။ ။ စကားလံုးသစ္မ်ား တီထြင္၍ သံုးစြဲၾကရာတြင္ တစ္စံုတစ္ရာကို ဆြဲယူ၍ သံုးႏႈန္းျခင္း၊ ပံုေဆာင္၍ သံုးႏႈန္းျခင္းျဖင့္လည္း ဘန္းစကားမ်ား ေပၚလာရေလသည္။
ပံုစံအားျဖင့္ -
ေ၀လာေ၀း
- (လံုး၀ကင္းစင္သည္)
- (ကင္းမဲ့ ေခါင္းပါးသည္)
ခတ္ကြင္းျပင္
- (ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္သည္)
- (ဟန္ေရးျပသည္)
စသည္ျဖင့္ သံုးစြဲရာတြင္ ေငြဒဂၤါးမ်ားတြင္ ဝိတိုရိယ ဘုရင္မေခါင္း၊ ေ၀လမင္းသား(ဒက္ဒြပ္ဘုရင္)ေခါင္း၊ ေဂ်ာ့ဘုရင္ေခါင္း စသည္ျဖင့္ ခတ္ႏွိပ္ခဲ့ရာ ေငြေၾကးသံုးစြဲခဲ့ေလသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ လံုး၀ကင္းရွင္းေၾကာင္းကို တင္စား၍ "သူ႕ကို သနားဖို႕ေတာ့ ေ၀လာေ၀းေရာ"စသည္ျဖင့္ သံုးစြဲလာေလသည္။
ထုိ႕နည္းတူပင္ ခတ္ကြင္းျပင္သည္ဆိုရာ၌ ေလွ၏ခတ္တက္အတြက္ ကြင္းမ်ားခိုင္ခံ့ေစရန္ ျပင္ဆင္ျခင္းျဖင့္ ေရွ႕တြင္ အားသြန္ခြန္စိုက္ ေလွာ္ခတ္ရန္အတြက္ အသင့္ျဖစ္ေစသည္ကို အေၾကာင္းၿပဳတင္စား၍ တစ္စံုတစ္ရာအတြက္ အားသစ္ျပင္ဆင္ေနသည့္အခါတြင္ျဖစ္ေစ တင္စားသံုးစြဲၾကေလသည္။
စကားပံု ဘန္းစကား ။ ။တင္စားေျပာလိုေသာ ဘန္းစကားမ်ားတြင္ မူရင္းစကားစပ္ငုပ္၍ ေႏွာင္းစကားစပ္တြင္ လိုရင္းအဓိပၸာယ္သာ သက္၀င္ေလသည္။ ပကတိအဓိပၸာယ္မွ လိုရာကိုသာ လႊဲယူ၍ အေၾကာင္းအရာသစ္ေပၚတြင္ တင္စားလိုေပသည္။ ဤနည္းျဖင့္ စကားလံုးသစ္ ဘန္းစကားမ်ား ေပၚေပါက္လာရေပသည္။
ျမန္မာစကားတြင္ စကားပံုမ်ားကိုလည္း မူရင္းစကားမွ လႊဲယူ၍ အနက္သစ္၌ စပ္ကာ တင္စားသံုးစြဲေလ့ ရွိေပေသးသည္။
ပံုစံအားျဖင့္ -
- ကတံုးေပၚထိပ္ကြက္သည္
- ၾကက္ကန္း ဆန္အိုးတိုးသည္
- ဖြတ္မရ ဓားမ ဆံုးသည္
စသည္ျဖင့္ သံုးစြဲေလ့ရွိေပသည္။
လည္ပတ္သူတစ္ဦးအေပၚတြင္ ပို၍လည္ပတ္ေအာင္ အႏိုင္ယူလိုက္ေသာအခါတြင္ "ကတံုးေပၚ ထိပ္ကြက္သည္"ဟု ဆိုေလ့ရွိေပသည္။ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ စြမ္းေဆာင္မႈရွိသူအား ပကတိ အစြမ္းရွိ၍ မဟုတ္ဘဲ ကံအားေလ်ာ္စြာ အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္ ေအာင္ျမင္ျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္းကို ႏွိမ့္ခ်လိုေသာအခါ "ၾကက္ကန္းဆန္အိုးတိုးသည္"ဟု တင္စားသံုးႏႈန္းေလ့ရွိေပသည္။
အက်ုိးေက်းဇူးသစ္ တစ္စံုတစ္ရာမရဘဲ မိမိကပင္ နစ္နာဆံုးရႈံးရေသာအခါတြင္လည္း "ဖြတ္မရ၊ ဓားမ ဆံုးသည္"ဟူ၍ပင္ တင္စားသံုးႏႈန္းၾကေပသည္။ ဤသို႕ေသာ တင္စား စကားသစ္မ်ားသည္ ကာလအားေလ်ာ္စြာ ဆန္းသစ္ေပၚလြင္ခါစ၌ ဘန္းစကားအျဖစ္ ထင္ရွားေလသည္။ ကာလၾကာျမင့္၍ အသံုးမ်ားလာေသာအခါ ဘန္းစကားအျဖစ္မွ အနည္ထိုင္၍ သံုး႐ိုးသံုးစဥ္ စကားျဖစ္လာတတ္ေလသည္။
ငယ္စဥ္ကေလးဘ၀ကတည္းက သိရွိခဲ႔ ဘူးေသာ ကစားခ႔ဲဖူးေသာ စကားထာ၀ွက္ျခင္းသည္လည္း ျမန္မာ႔ရိုးရာစကားနည္းမ်ားထဲမွစကားလံုးမ်ားျဖင္႔ကစားရေသာကစားနည္းတစ္ခုျဖစ္သည္။ စကားထာ ဟူသည္တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးေသာ္လည္းေကာင္း၊အုပ္စုဖြဲ႕၍ေသာ္လည္းေကာင္းဉာဏ္စမ္းပေဟဋိကစားပြဲတစ္ခုအျဖစ္သည္။ စကားထာတြင္ ျမန္မာ႐ိုးရာစကားထာ ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား႐ိုးရာ စကားထာ ဟူ၍လည္းရွိသည္။ ထုိ႕ျပင္ စကားထာတြင္ စကားလိမ္ဟူ၍လည္း ရွိေသး၏။ စကားထာ၀ွက္တမ္းကစားနည္းကို ကၽြန္တာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ငယ္စဥ္ကတည္းက ကေလးတိုင္း လိုလိုပင္ ကစားခဲ့ဖူးေပလိမ့္မည္။ စကားထာသည္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ ေမးၾက၊ ေျဖၾက ေသာ ေပ်ာ္စရာေကာင္းသည့္ ကစားနည္းဟုသတ္မွတ္မည္ဆိုပါက မွားမည္မဟုတ္ေပ။ စကားထာဖြဲ႕ရာတြင္ ေတာေတာင္သဘာ၀မ်ား၊ သစ္ပင္ပန္းပင္မ်ား၊ လူသံုးကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ ေက်းငွက္တိရစာၦန္မ်ား၊ လူကိုယ္ခႏၶာအစိတ္အပိုင္းမ်ား၊ ခ်စ္မူေရးရာမ်ား စသည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စကားထာအျဖစ္ဖြဲ႔ေလ့ရွိသည္။ ဥပမာအျဖစ္ တင္ျပလိုက္ပါသည္။
ျမန္မာ့႐ိုးရာစကားထာ -
ေမး ။ ။ ႏြားမတစ္ရာ ေရဆင္းလာ ေျခရာလဲေပ်ာက္ ေရလဲေနာက္။
ေျဖ ။ ။ ဆန္ေဆးသည္
တိုင္းရင္းသား႐ိုးရာ စကားထာ -
(မြန္)
ေမး။ ။ အပင္က ဓား၊ အကိုင္းက ႀကိဳး၊ အသီးက သံ၊
ေျဖ။ ။ ငါးမွ်ားတံ
စကားလိမ္ -
ေမး။ ။ ဆင္းရဲလွ်င္ ေဆြးမ်ဳိးကုန္
ေျဖ။ ။ ခ်မ္းသာလွ်င္ ေဆြးမ်ဳိးအံု
စကားေျပာဆိုသံုးႏႈန္းရာတြင္လည္းမူလစကားကိုပိုမိုနားေထာင္ေကာင္းေစရန္အတြက္ေသာ္လည္ေကာင္း ေျပာဆိုသံဳးႏႈန္းရလြယ္ကူေစရန္ေသာ္လည္ေကာင္း၊ သံတူထပ္ဆင္႔စကားလံုးမ်ားကို တီထြင္သံုးစြဲခဲ႔ႀကသည္။ဥပမာအားျဖင္႔ .. ( ကသည္ ) ကို အကအခုန္၊ (ကာကြယ္သည္) အကာအကြယ္ ဟူ၍ေျပာင္းလည္းသံုးစြဲျခင္းျဖင္႔ မူလစကားလံု း( ကသည္ ) ( ကိရိယာ)မွ(ကာကြယ္သည္) ( နမ္) အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲသံုးစြဲခဲ႔ႀကသည္ ။အျခားေသာ ထူးျခားေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ားကိုလည္း ေျပးေျပးလႊားလႊား သြားသြားလာလာ ၊ရရစားစား၊လူးလူးလွိမ္႔လွိမ္႔၊ ......... အစရွိသည္ျဖင္႔ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာစကားသည္ သံုးစြဲရန္ ေ၀ါဟရမ်ားစံုလင္လွသကဲ႔သို႔ ေျပာဆိုရန္ ေျပာဆိုနည္းမ်ားလည္းမ်ားျပားလွသည္။
မ်ားျပားလွသည္မ်ားထဲမွ အဓိက စကားကားေျပာနည္းႀကီး ဆယ္မ်ိဳးမွာ ထင္ရွားလွသည္ ။
(၁) ေရကူးညာတင္စကား- လိုရာဆိပ္ကမ္းကို ေရညာကတင္၍ကူးမွေရာက္သကဲ့သို႔
""မိမိလိုရာေရာက္ေအာင္ႀကိဳတင္၍ စကားပိုျဖင့္ ေျပာဆိုျခင္း။""
(၂) ေကာက္ပင္ရိတ္လွီးစကား- ေကာက္ပင္ကို လက္တစ္ဘက္ျဖင့္ ျမဲျမံစြာဆုပ္၍
တံစဥ္ျဖင့္အရင္းကရိတ္ျဖတ္လွ်င္လက္တြင္ရွိသမွ်စပါးကိုရသကဲ့သို႔ ""သူဆိုေသာစကား
မိေအာင္ဖမ္းကိုင္ၿပီးမွ ျပတ္စဲေအာင္ေျပာဆိုျခင္း။""
(၃) ေရစီးေဖါင္ဆန္စကား- လိုအင္ဆႏ္ၵ ရွိသမွ်ေသာအရာ၀တ္ၳဳတို႔ကို ေဖါင္တြင္တင္၍
ျဖည္းညႇင္းစြာဆန္တက္ သြားလွ်င္ လိုအင္ကိစ္ၥၿပီးသကဲ့သို႔ ""ေျခသိမ္း ေခါင္းပိုက္ ပမာ ပမည္း
ဟပ္စပ္၍ ၿပီးျပတ္ေအာင္ေျပာဆိုျခင္း။""
(၄) အိုးတန္ဆန္ခတ္စကား- အိုးႏွင့္ဆန္ တန္႐ံုထည့္၍ခ်က္လွ်င္ ေကာင္းစြာက်က္နပ္သကဲ့သို႔
""ကိုယ္ႏွင့္ဂုဏ္အင္တန္႐ံု မယုတ္မလြန္ေျပာဆုိျခင္း။""
(၅) ဆီပြတ္က်ည္ေပြ႕စကား- က်ည္ေပြ႕ျဖင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္အထပ္ထပ္ဆီပြတ္လွ်င္ ဆီထြက္၍
မိမိလိုဘတ္ကိစ္ၥၿပီးသကဲ့သို႔ ""လိုရာကိစ္ၥၿပီးေစျခင္းငွာ ထုိစကားကိုပင္အထပ္ထပ္ေျပာဆိုျခင္း။""
(၆) ဆင္ေ၀ွ႔ရန္ေရွာင္စကား- ဆင္ထိုးေ၀ွ႔မည္လိုက္လွ်င္ တိမ္းေရွာင္ဖယ္ေသြလြတ္ရာ၌
ေျပးလႊဲကာေနရသကဲ့သို႔""ကိုယ့္ထံသို႔ေရာက္မည့္စကားကို ေရွာင္လႊဲ၍ေျပာဆိုျခင္း။""
(၇) ေတာင္သူယာခုတ္စကား- ေတာင္သူလယ္သမားတို႔သည္ မိမိတို႔တည္ခုတ္မည့္ လယ္ယာ
ေျမကြက္၌ေရွးဦးစြာျခံဳပိတ္ေပါင္းႏြယ္ သစ္ပင္ငယ္တို႔ကို ခုတ္ထြင္ရွင္းလင္းၿပီးမွသာ သစ္ပင္ႀကီး
တို႔ကို ခုတ္ထြင္ဖိလွဲသကဲ့သို႔ ""စကားငယ္ကိုေျပာဆိုၿပီးမွ စကားႀကီးကိုဖိစီး၍ေျပာဆိုျခင္း။""
(၈) ၾကက္ဆုတ္ ခြပ္ပစ္စကား- ၾကက္ခြပ္ရာ၌ ေနာက္ဆုတ္ဟန္ျပဳ၍ခြပ္မွသာ ခြပ္ပစ္သကဲ့သို႔
""သူ႔စကားအလိုသို႔ လိုက္တန္ကလိုက္၍ စီးသာမွစီးလ်က္ ၿပီးျပတ္ေအာင္ေျပာဆိုျခင္း။""
(၉) ေရစစ္ပမာစကား- ဓမၼက႐ိုဏ္ေခၚ ေရစစ္ကိုေရတြင္ႏွစ္ကာ ျပည့္မွအေပါက္ကို ပိတ္၍ဆြဲယူ
လိုက္လွ်င္ ေရမထြက္ႏိုင္သကဲ့သို႔ ""သူတစ္ပါးေျပာဆိုခြင့္မရေအာင္ ပိတ္ဆို႔၍ေျပာဆိုျခင္း။""
(၁၀) ခက္တင္ ေမာင္းနင္းစကား- ေမာင္းနင္းေသာသူသည္ တစ္ဘက္လိုက္ပါတိမ္းေစာင္းလြန္း
လွ်င္ အတင္ခက္၍ မတိမ္းမေစာင္းနင္းရသကဲ့သို႔ ""ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ မတင္မက်
ေျပာဆိုျခင္း။"" စကားစကားေျပာပါမ်ား စကားထဲက ဇာတိျပဆိုသလို မိမိေျပာဆိုေသာစကားသည္ မိမိ၏ အက်င္႔စရိုက္ ကို မီးေမာင္းထိုးျပေနသလိုျဖစ္ေသာေႀကာင္႔ စကားေျပာတတ္ရန္မွာလည္း အေရးႀကီးလွေပသည္ ။ၾကမ္းကၽြံရင္ ႏႈတ္ရသည္ စကားကၽြံရင္ ႏႈတ္မရ ဆိုေသာစကားအတိုင္း စကားမမွားေစရန္နွင္႔ ေျပာတတ္ဆိုတတ္ေစရန္မွာ အမွန္တကယ္လိုအပ္လွေပသည္။
ထိုကဲသုိ႔ ေသာအမိ်ဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု စံုလင္လွသေသာ ပံုစံမ်ားျဖင္႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ ၏ ျမန္မာစကားမွာ ခ်စ္စရာ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းလွေပသည္။ ယဥ္ေက်းမႈအဆင္႔အတန္းတစ္ခုတြင္တည္ရွိေနေသာ ျမန္မာတို႔ ၏ျမန္မာစကားကို ပိုမို တိုးတက္ျပန္႔ပြားေစရန္နွင္႔ မတိမ္ေကာမပေပ်ာက္ေစရန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာနိုင္ငံသားတိုင္း၏ တာ၀န္ပင္ျဖစ္ေလေတာ႔သည္ ။
.......................................................................................
ဖတ္ဖူးသမွ် စာေလးေတြကို ျပန္လည္သံုးသပ္လို႔ ေရးသားထားလိုက္တာပါ။အစစအရာရာ အဆင္ေျပႀကပါေစ .....
-ဆရာလွသမိန္
-ျမန္မာစာ ျမန္မာစကား ( ေဇာင္း)
နဲ႔ တစ္သက္တာ ဗဟုသုတေပးခဲ႔ႀကတဲ႔ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာရဲ႔ စာေရးသားသူမ်ားကို ေက်းဇူးတင္လွ်က္ ( နိင္ )
No comments:
Post a Comment